– Du kan kjøre en ny bil problemfritt i mange år. Men uten service og verksted, stopper det før eller siden, sier Knut Bergan Sandbakken, leder for montasje- og serviceavdelingen i Enwa Pahlen Svømmebasseng.
Med flere bestillinger og fullt trøkk er det full fart i serviceavdelingen, som er bemannet opp for å møte den store etterspørselen. Daglig er de på veien for å følge opp kundene.
Kurses og læres opp
– Vi legger stor vekt på kompetansebygging. Alle våre ansatte kurses og læres opp grundig. I en bransje der flere aktører prioriterer raske salg, tar vi service og vedlikehold på alvor. Sesongarbeidere er ikke løsningen om du vil sikre at kompetansen blir i firmaet ditt. Med fast ansatte har vi bygd opp kunnskap over tid, forklarer Sandbakken.
For Enwa Pahlen er service like viktig som salg. Et svømmebasseng er en langsiktig investering som skal benyttes i mange år – til lek, velvære, mosjon og sosialt samvær.
– Skal du få glede av bassenget ditt, må du ta vare på det. Hos oss starter ivaretakelsen allerede ved levering. Montørene våre har stor kunnskap, gir råd og veiledning til kunden. Og samme person kan følge opp vedlikeholdet etter avtale, forteller servicelederen.
Noen kunder gjør avtaler om våråpning, vinterstenging og periodevise tilsyn. Andre ønsker enkeltservice når de skal på ferie.
– Det er trygt å vite at bassenget blir vedlikeholdt når du er borte. Og like viktig er det at serviceteknikeren har kompetanse og kjenner anlegget, sier Sandbakken, som minner om at Enwa Pahlen også drifter store, offentlige bassenganlegg.
Når titusenvis av barn og voksne hiver seg ut i bølgene på Sommarland i Bø, er det Enwa Pahlen som sikrer driften og vannkvaliteten.
Kort responstid
– Det er mange som gleder seg til sol og sommer, og vi rigger oss for å hjelpe. I sesong har vi alltid serviceteknikere på veien. Både på Sørlandet og i Oslo-området har vi kort vei til kundene, og vi forsøker å fikse eventuelle feil så fort som mulig. Vi vet at sommeren er kort, sier Sandbakken.
– Folk vil bade, og derfor legger vi stor vekt på kort responstid. Ryker det ei pumpe, er det vår jobb å reparere det så raskt som mulig.
Av samme grunn har Enwa Pahlen et stort lager. I koronaperioden har det tatt lengre tid å få tak i deler. Derfor har Sandbakken lagret opp ekstra før sommeren.
– Vi håper det er nok til å løse det meste, sier han.
– Naturligvis snubler også vi innimellom, og kunder må vente. Men vi strekker oss langt, og jobber hver dag for at store og små skal få glede av bassenget sitt. Hos oss handler det ikke bare om nye salg. Vi tar like godt vare på dem som kjøpte for ti år siden.